ANGY-9190

Janne Hikspoors

Kerngroepleider

Op het Sprongcollege willen we de leerlingen in hun kracht zetten. Als ze iets doen dat ze leuk vinden, dan gaan ze hun eigen talenten ontdekken en zijn ze echt gemotiveerd. Ze mogen zelf “een weg door de dag” vinden. Onze docenten sturen en helpen ze daarin. We proberen altijd de leerling te blijven zien, geven ze vertrouwen en durven ze soms ook in het diepe te gooien. Dat is spannend, omdat je ze wil beschermen, maar pas dan kunnen ze volledig tot bloei komen.

Sinds kort hebben we een vernieuwde dagstart, waarin de leerlingen rustig aan de schooldag kunnen beginnen en samen met de mentor doelen opstellen voor die dag. Dat helpt de leerlingen om de dag door te komen. Tijdens de dagafsluiting kijken we daarop terug, zodat de leerlingen met een goed gevoel naar huis gaan. We merken dat deze opzet werkt, dat leerlingen zich hier prettig bij voelen.

We proberen onze leerlingen vooral vaardigheden mee te geven, zodat ze zijn voorbereid op een plaats in de maatschappij: zelfstandig werken, verantwoordelijkheid nemen, maar ook motorische vaardigheden of koken en klussen. Dat gebeurt vaak spelenderwijs, zonder dat ze doorhebben dat ze echt aan het leren zijn. Daarin denken we vaak buiten de lijntjes en buiten de lessen om. Want de mooiste lessen leren ze in de echte wereld.

We hebben het traject ‘Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?’ Dan presenteren de leerlingen zichzelf voor de klas en de ouders. Dat is best een flinke stap, vind ik altijd. Maar het helpt ze om hun sociale vaardigheden te ontwikkelen, alles is bij ons gestoeld op vaardigheden. En als je dan ziet waar oud-leerlingen staan in hun leven en wat ze doen, dat is super om te zien. Nog regelmatig komen ze op bezoek om daarover te vertellen. Dat maakt me trots en is tekenend voor onze school: we zijn echt een warm bad voor onze leerlingen.